Branduri și comunități. Cum s-a făcut adaptarea comunicării online în noul context?lectură de 8 minute 1

Adaptarea comunicării online a companiilor este unul dintre cele mai controversate subiecte în această perioadă. Ce comunicăm? Cum comunicăm? Când comunicăm? Răspunsurile la aceste întrebări au fost extrase prin brainstorminguri pentru multe companii, în încercarea lor de a se adapta la noua normalitate.

Best Marketing Cluj a fost organizat de Biz, cu scopul de a ne ajuta să navigăm printre provocările și oportunitățile care se întrevăd acum la orizontul industriei de marcom.

Subiectul legat de adaptarea comunicării online a companiilor a fost deschis de Anamaria Băjan, PR and Business Development Executive Director la Caroli Foods Group, care a trecut în revistă cele mai frecvente greșeli care ne împiedică vânzările din e-commerce.

Aceste greșeli sunt în strânsă legătură cu:

  1. Strategia: cum și cu cine o construiești

Când începi o campanie, evită să folosești doar o singură agenție de digital. Este important să ai o a doua agenție sau un expert (chiar și freelancer) practician, care să auditeze prima agenție. 

  1. Modul de stabilire a obiectivelor și KPIs 

Ce nu poate fi măsurat, nu există! Evită să aprobi campanii pe care nu le poți măsura și stabilește-ți obiective de conversie, nu doar de awarness.

  1. Website-ul 

Atunci când vorbești despre website-ul tău, trebuie să stabilești care este scopul site-ului tău. Dacă este unul de prezentare, de loializare, toată lumea ar trebui să știe asta și orice act pe care în faci în jurul lui, trebuie să deservească acelui scop. 

  1. Analytics și Tracking

Dacă lucrezi într-o agenție, evită să rulezi campaniile din contul de social media al agenției. Fiecare companie sau brand trebuie să aibă propria arhitectură.

Nu trebuie să pierzi timp important încercând să inovezi. Poți lua ceva care există deja pe piață și care poate fi perfecționat și adaptat pentru business-ul tău.

5. Canalele sociale

Nu promova o campanie pe cât mai multe canale. Alege să-ți concentrezi atenția spre 2-3 canale, iar ceea ce activezi acolo să fie la cea mai înaltă calitate. Alegerea canalului trebuie făcută în funcție de key audience, nu de ceea ce îți place ție.

6. Evoluția lumii digitale 

În trecut, lumea a fost muscle driven, acum e brain driven, iar, în viitor, va fi heart driven (condusă pe bază emoțională). Așadar, oamenii de marketing trebuie să se adapteze tuturor vremurilor.   

În ceea ce privește adaptarea comunicării online în domeniul fashion, Raluca Radu, Country Manager România Answear.com și Owner MTH, crede într-o comuniune a marketingului online și offline. 

Pentru Answear.com, anul 2020 a însemnat accelerarea schimbării platformei pe care o utiliza până atunci, punând accent pe zona de user experience. Câteva dintre concluziile trase și implementate au fost:

  1. Fotografiile de produs, de calitate bună, care ocupă o suprafață mai mare, cresc rata de conversie cu 30%.
  2. În pagina de produs în care adaugi și un video, rata de conversie ajunge până la 70%.
  3. Adăugarea de spațiu extra pentru descrierile de produs plus multe filtre care cataloghează produsele după material, croială etc. 

Bogdan Silaghi, Deputy Marketing Director, Banca Transilvania a povestit despre provocările comunicării în domeniul bancar, susținând că „cele mai mari provocări au fost date de partea de început a pandemiei, când datele și informațiile de la autorități se schimbau frecvent.” Consideră că pandemia a fost un accelerator pentru soluțiile digitale și, în viitor, comunicarea se va face ținând cont de personalizarea mesajelor, a produselor sau a serviciilor pentru grupuri restrânse de clienți. 

Pe scenă a urcat și Roxana Bias, Marketing Director Telekom, cu o prezentare numită Business as (un)usual, care a venit cu o soluție cheie pentru această perioadă. 

Follow the customers – a fost mesajul ei cheie, pentru o comunicare eficientă. Este foarte important să te întrebi: Cine? Unde? Ce? Cum? Pentru a găsi soluții pragmatice pentru clienții tăi.  

Un aspect căruia ar trebui să-i acorzi atenție este “capcana” în care au căzut majoritatea brandurilor în ceea ce privește comunicarea lor de la începutul pandemiei – anume, transmiteau aceleași mesaje. Este important să ai mereu în minte purpose-ul brandului tău!

Spre exemplu, Telekom, prin campania Keep the Romanians connected, au ținut România conectată. S-au asigurat că mesajul de la televizor este exact despre ceea ce ei livrează: conectivitate. Prin această campanie, au avut o mulțime de parteneriate cu sisteme medicale, acces la educație online, catalog electronic și multe alte inițiative.

Valeriu Galani, Brand Lead Spark Foundry susține că în România, TV-ul ocupă 65% din volumul de advertising.

Astfel, suntem cu 40% mai multe minute pe zi vs. media din Uniunea Europeană. Tot el sfătuiește ca, în cazul în care ești jucător din media tradițională, să începi să îmbrățișezi mediul digital.  

În abordarea subiectului despre adaptarea comunicării online a companiilor apare, tot mai des, platforma TikTok. Spre exemplu, Laurențiu Ion, Sr. Digital and Media Manager Beverages PepsiCo Romania, a atins 100.000.000 vizualizări pentru 3 (Mirinda, Pepsi și Lipton) campanii care au durat câte 5 zile fiecare, pe platforma TikTok.

Pe partea digitală și de media, marea provocare întâmpinată de PepsiCo a fost adaptarea mesajului fără să știe exact care este situația. Conținutul de TV a fost adaptat astfel încât să nu afișeze adunări de oameni.

Planurile lor de viitor sunt în legătură cu aceeași abordare, de a fi prezenți pe canalele relevante pentru publicul lor și să încerce să inoveze, rămânând, în același timp, alături de consumatori prin furnizarea de conținut relevant.

Dacă cele 100.000.000 de vizualizări nu te-au convins să încerci TikTok, îți oferim în plus 7 motive pentru care să încerci această platformă.

Robert Katai, Content & Communication Manager și OM de marketing a adus în discuție podcastingul precum și importanța unei comunității. Pentru a crea o comunitate, trebuie să ții cont de următoarele lucruri: 

1.      SCOPUL: mută atenția dinspre tine spre interesul audienței tale. 

2.     STRATEGIA: publică conținut educativ și informativ pentru produsul / serviciul tău.

3.     INTENȚIA: o comunitate nu e despre tine, este despre comunitate și interesele ei. 

Mai multe detalii despre podcast găsești aici.

Călin Biriș, Senior Partner Loopaa Marcom, a prezentat tactici de promovare pe online și a venit cu câteva sfaturi de care să ții cont atunci când comunici în online. 

În ultimii 5 ani, Whatsapp si Instagram au avut o creștere exponențială. Tot în creștere se află și vlogging-ul și podcasting-ul, chiar dacă blogingul rămâne în top. Așadar, este foarte important ca o companie să aibă blog și să comunice prin blog.

La începutul pandemiei, comunicarea s-a reorientat spre siguranță și nevoi fiziologice. Apoi, am simțit nevoia de apartenență. Astfel, business-urile care au reușit să-și facă comunități de clienți cu care să comunice permanent, au avut de câștigat. 

Pe de altă parte, brandurile au început să comunice tot mai puternic în online. Asta a dus la foarte multe opțiuni, la bombardarea consumatorului și la crearea situației în care era greu să alegi ceva. Spre exemplu, acesta a fost cazul tuturor evenimentelor care s-au mutat în online în acest an.

Dacă tot am vorbit despre adaptarea comunicării online a companiilor, Echipa Biz a reușit să se readapteze și să ne asigure în continuare accesul la informație când vine vorba de business. Un alt eveniment, dedicat de această dată brandurilor românești, a fost BrandRo, din care te poți inspira pentru a construi un brand wow.

Andrada Melitte
Wanderlust și Marketlust din Cluj-Napoca. Mai aștern cuvinte pe fundal de aventuri în fișiere word și peI Believe in Traveling

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *