Biz PR Conference: 5 lecții despre adaptarea comunicării în pandemielectură de 8 minute 0

Plan b

PR-ul a fost dintotdeauna despre adaptare, creativitate și abilitatea de a lucra cu resursele pe care le ai la dispoziție, dar și despre a găsi vocea autentică a brandurilor și a o aduce în fața publicului. Cu siguranță, această perioadă dificilă și-a pus amprenta asupra modului în care toate agențiile de PR și departamentele de comunicare au trebuit să se replieze în fața unei situații fără precedent. O perioadă în care unele companii și-au sistat complet activitatea. Cu toate acestea, cum bine a spus Oana Bulexa, MSL The Practice, la începutul Biz PR Conference:

Industria de PR a fost mereu obișnuită să lucreze în tranșee, așa că s-a putut adapta mai ușor schimbărilor din această perioadă.

Oana Bulexa, MSL The Practice

Ca dovadă a acestei adaptări, profesioniști din cele mai vizibile agenții de PR și din departamentele de marketing ale companiilor de top din România au povestit ce lecții au învățat în pandemie în cadrul celei de-a zecea ediții de Biz PR Conference & Biz PR Awards, organizată de Revista Biz.

1. Clienții și agențiile chiar trebuie să fie în aceeași barcă

Oana Bulexa, Managing Partner – MSL The Practice, a fost cea care a deschis Biz PR Conference și a punctat trei aspecte foarte importante pe care întreaga echipă a agenției le-a învățat în pandemie.

În continuare, clienții nu prea știu să gândească preventiv, preferă să stingă focurile când apar, în loc să pună peste tot extinctoare. Tocmai de aceea, Oana subliniază că prevenția și pregătirea sunt mult mai importante decât o gândire de tipul „lasă că vedem ce facem atunci”.

Mulți clienți au avut încredere să-și ia agenția chiar în aceeași barcă. În 7 luni de pandemie, cei de la MSL The Practice s-au bucurat să vadă CEOs și echipe de management care au pus mâna pe telefon și au vorbit direct cu agențiile, au cerut sfaturi și soluții.

În perioada aceasta, agențiile au oferit mai mult decât soluții de comunicare, au furnizat soluții pentru business. Ceea ce le-a consolidat faptul că sunt cu adevărat consultanți – și nu fac doar lucruri care să le ofere susținere companiilor.

2. În perioadele de criză, e bine să te întorci la bazele comunicării

În cadrul Biz PR Conference, Ina Bădărău, Public Relations Manager – MedLife, a menționat cât de important este ca, uneori, pe timp de criză, să te întorci la bazele comunicării. Pe lângă faptul că au trecut mult în online, MedLife a trebuit să facă foarte mult marketing de conținut. Au vorbit cu fiecare dintre stakeholderii lor despre cum să se protejeze, ce trebuie să facă în caz de infectare, dar și cum să prevină focare în companii și ce protocoale să urmeze angajații în cazul apariției unor cazuri de coronavirus. Astfel, au derulat campanii de conținut foarte puternice și au pregătit ghiduri și prezentări întregi efectiv peste noapte.

3. Când tragi linie, tot oamenii contează cel mai mult.

Irina Butnaru, Corporate Communications Manager – REWE România a povestit la Biz PR Conference că pandemia a fost o perioadă cu multe provocări pentru retailerul Penny. Dar că, în ciuda acestor hopuri, și-au continuat procesul de rebranding, planurile și investițiile. Ceea ce au realizat după 7 luni de pandemie a fost că tot oamenii trebuie să fie pe primul loc. Fără oameni nu se poate face nimic, iar pentru Penny a fost vorba despre oamenii din magazine, din depozite sau echipele de management. Cu toată digitalizarea, Irina recunoaște că fără ei le-ar fi fost foarte greu în perioada aceasta.

De asemenea, ea a subliniat și cât de valabilă este expresia „atunci când spui că nu mai poți, sigur mai poți încă puțin.”

4. În criză, rapiditatea cu care se iau deciziile face diferența între brandurile care supraviețuiesc și cele care dispar de pe piață

La dezbaterea legată de Reshaping PR din cadrul Biz PR Conference, Irina Roncea, Managing Director – Golin a împărtășit că a observat în perioada aceasta de criză o tărăgănare a deciziilor din partea companiilor. Aceste lucruri s-au tradus în bugete care s-au disipat, proiecte care s-au anulat ori care au ajuns doar un comunicat de presă. Mai mult, Irina a subliniat că persoanele responsabile de luarea deciziilor, în perioada de criză, contează mai mult decât oricând. Dacă omul cu care ești în contact zi de zi la comunicare nu înțelege, sau poate are o temere de a prezenta niște soluții (mai curajoase sau provocatoare) mai departe șefului, ele se vor bloca. Și, atunci, cu cât ești, ca agenție, în contact mai rapid cu decision maker-ul, cu atât se vor putea mișca lucrurile în criză.

5. Nu te poți opri din comunicare

A cincea lecție, poate cea mai importantă, vine de la Alexandru Oancea, Marketing Manager – VEKA Romania. Anume: nu te poți opri din comunicare. Dacă nu comunici, nu poți să vinzi sau să faci afaceri. Din punctul lui de vedere, procesul de comunicare nu este un proces care ține doar o lună, ci e un proces continuu. Iar dacă te oprești, riști să strici totul. Chiar dacă, poate, mai iei piciorul de pe accelerație în timp de criză, dar nu oprești, te adaptezi.

Oamenii așteaptă să vadă ceva din partea brandurilor în această perioadă, mai multă responsabilitate. Alexandru a observat că publicul a sancționat unele derapaje ale brandurilor care nu au știut să comunice sau a fost dezamăgit de cele care nu și-au continuat comunicarea.

Biz PR Awards – recunoașterea profesioniștilor și agențiilor de top din România

Pe lângă lecțiile prezentate de profesioniști de top în PR, Biz PR Conference a încheiat evenimentul cu gala de decernare a Biz PR Awards.

Premiile speciale ale acestei ediții au mers către:

Campanii și proiecte

  • Timișoreana – #separațidarîmpreună
  • Avon & Kaufland – #CancelCancer
  • Burger King – creativitate în comunicare 
  • Fashion Days – Totul despre bun gust. Și bun simț.
  • KFC – The Croppers – pentru folosirea smart a tehnologiei în comunicarea de brand

Best practice & Industry trends 

  • IAB & 2Performant – Primul ghid de etică pentru Influencer Marketing
  • MSL The Practice – Best practice in digital
  • Graffiti PR – Putere: Cuvânt

PR Professionals 

  • Excelență în PR: Cristina Hanganu – Lidl România
  • Excelență în PR: Angelica Barbu – CEZ România
  • Young Professionals: Ioana Mârzac-Sigarteu – Samsung

Top 30 agenții de PR din România

Înainte de anunțarea topului agențiilor de PR din România, Alexandra Cojocaru, Unlock Market Research, a prezentat metodologia pe care au urmat-o pentru a stabili clasamentul. Astfel, 50% contează indicatorii de business (cifre de afaceri, valoarea fee-urilor, profitabilitate, creșterea cifrei de afaceri, profit) și 50% contează evaluarea externă (percepția clienților agențiilor – gradul de mulțumire a acestora, cum au lucrat împreună, dacă recomandă agenția sau ar lucra în continuare cu aceasta, performanța agenției). Astfel, premiile acordate au fost:

Cea mai creativă agenție de PR: 

  • McCann PR

Performanță în business (agenții cu cifră de afaceri de peste 1 milion de euro): 

  • Graffiti PR

Performanță în business (categoria small consultancy – agenții cu cifră de afaceri sub 1 milion de euro): 

  • Circle Square PR 

 Profesionistul Anului în PR

  • Irina Roncea – Golin 

Mai jos găsiți și Top 30 agenții de PR din România, printre care menționăm, pe locul I, la egalitate: Golin și McCann PR.

Mulțumim Biz pentru încă un eveniment reușit și util și felicitări tuturor agențiilor câștigătoare!

Citește aici care este topul celor mai puternice branduri românești.

Andra Iacob
Om de comunicare, modelat de fervoarea capitalei, socializez intens și scriu așezat. Cu un ochi pe tot ce înseamnă business și industria marcom, navighez hățișurile parenting-ului modern și pe www.andraiacob.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *