Contentometru | Cum să creezi postări adaptate la principalele rețele socialelectură de 21 minute 0

Postări adaptate

Bine-ai (re)venit! În episoadele anterioare ale Contentometrului, am trasat câteva strategii de conținut pentru afacerile aflate la început de drum, de la brand storytelling până la conturarea unei prezențe online. Pentru a avea cele mai bune rezultate, e necesar ca eforturile de promovare să fie constante și concentrate în câteva direcții atent selectate. Și mai e nevoie de postări adaptate pentru fiecare sector de public dispus să asculte ce avem de spus.

În materialul anterior, concluzionam că e indicat ca un business nou să fie prezent doar pe 2 – 3 rețele sociale. Dar acele câteva conturi trebuie să fie actualizate în permanență, cu un conținut de bună calitate. Ei bine, acum e momentul să analizăm în detaliu conținutul pe care-l creăm și sub ce formă îl distribuim online.

De ce să creăm conținut diferențiat de la o platformă la alta?

Chiar dacă ai ales cu atenție cele două sau trei rețele sociale potrivite pentru serviciile tale, sectorul demografic atras de fiecare dintre acestea nu se suprapune perfect. În plus, chiar și aceleași persoane comunică și se manifestă oarecum diferit, în funcție de spațiul în care se află. De aceea, conținutul pe care-l oferi trebuie să fie pe măsură.

Pentru a face asta cu succes, trebuie să ții cont de:

  • Decalogul creatorului de conținut
  • Comportamentul utilizatorilor și dimensiunile postărilor
  • „Personalitatea” brandului și domeniul acestuia
Sursă: Pexels

Decalogul creatorului de conținut, pentru postări adaptate în e-commerce

Desigur, online-ul e mereu schimbător. Ce e valabil astăzi în materie de format, funcții disponibile și particularități suplimentare, s-ar putea să nu mai fie valabil mâine. Astfel că latura de învățare nu se încheie niciodată pentru un specialist în comunicare și marketing.

Totuși, câteva principii rămân mereu valabile și ar trebui cunoscute de orice profesionist care are tangență cu sectorul de e-commerce și crearea de conținut pentru acesta.   

1. Comunică acolo unde e publicul tău, actual sau potențial

Așa cum spuneam și-n partea a doua a Contentometrului, nu te poți face ascultat sau plăcut de toată lumea. Efortul de a încerca să faci asta îți va distrage atenția de la cei cu adevărat interesați. În schimb, dacă îți cunoști audiența și le vorbești oamenilor pe limba lor, vei câștiga adevărați susținători ai brandului. 

2. Ține cont că audiența ta e totuși diferită, de la o rețea la alta

Fiecare rețea socială are particularitățile ei și atrage, cu precădere, o anumită categorie de public. Analizează diferențele de vârstă, de experiență sau de așteptări ale celor prezenți acolo. Apoi, adaptează modul de adresare și serviciile pe care le promovezi de la o platformă la alta.

De exemplu, dacă deții o agenție de turism și ai ales să-ți conturezi o prezență atât pe Instagram, cât și pe LinkedIn, pachetele de călătorie, tipul de activități și itinerariile pe care ar trebui să le scoți în evidență vor fi destul de diferite. Generalizând, bineînțeles, probabil că tinerii de 20 de ani de pe Insta își vor dori destinații de vacanță spectaculoase, numai bune de pozat. În schimb, profesioniștii cu joburi solicitante și familie vor dori o vacanță all-inclusive.

3. Ai grijă la detaliile tehnice, care fac diferența între profesioniști și amatori

Tipul de conținut care prinde cel mai bine sau dimensiunea postărilor diferă de la o rețea la alta. De asemenea, formatul imaginilor sau al videoclipurilor merită un plus de atenție. Nu e nevoie să creezi un content complet diferit pentru fiecare cont, de fiecare dată, însă nu copia postările dintr-o parte-n alta, fără să verifici cum arată. Inserează linkuri și dă tag altor conturi doar acolo unde se poate. În plus, folosește hashtaguri relevante pentru fiecare rețea în parte. 

De asemenea, dacă ai nevoie de imagini ale unei terțe părți, ai grijă ca acestea să fie stock photos puse la dispoziție cu acordul fotografilor. Pe Unsplash, Pexels sau Pixabay vei găsi astfel de resurse în mod gratuit. Citește condițiile de utilizare pentru fiecare și acordă creditul cuvenit fotografilor ale căror imagini alegi să le folosești.

Sursă: Unsplash/Owen Young

4. Încurajează oamenii să interacționeze cu brandul tău, printr-un call-to-action

Poate fi de-a dreptul descurajant să simți că vorbești singur în zumzetul continuu din mediul online. Oferă-le ocazia celor care te urmăresc să intre în discuție cu tine și străduiește-te să le răspunzi prompt, de fiecare dată. Cere-le părerea prin întrebări deschise sau sondaje. Postează conținut care să stârnească emoții sau organizează concursuri care să-i încurajeze să împărtășească o experiență plăcută. Fă-i să se simtă ascultați și folosește feedbackul lor pentru a-ți îmbunătăți produsele sau serviciile. 

5. Intră în conversație, la rândul tău, pe grupuri potrivite domeniului tău de activitate

„Comunitatea e cel mai important stakeholder, poate să te ridice și tot ea poate să te doboare.”, după cum menționa Cătălina Roman (Academia Minților Creative), în cadrul conferinței Back to Business Virtual Summit

Alătură-te, așadar, grupurilor unde se află publicul tău. Sau, de ce nu, creează un grup propriu, mai ales că algoritmul Facebook, de exemplu, mizează tot mai puternic pe comunități. Însă scopul tău imediat nu ar trebui să fie vânzarea, ci oferirea unei perspective avizate și a unor informații utile. Oferă plusvaloare în cadrul acelor comunități, arată-ți expertiza în domeniu și vânzarea va veni, mai apoi, de la sine.

În plus, caută să fii prezent în grupurile de antreprenori sau profesioniști, asemenea ție. O comunitate de business poate oferi know-how și consultanță, dacă ai nevoie să ceri părerea cuiva cu o experiență mai vastă sau ușor diferită de a ta. Ca să nu mai spunem că într-un astfel de grup online se creează conexiuni și rețele de sprijin care pot avea beneficii cât se poate de reale în offline.

6. Creează conținut contextual

O modalitate sigură de a atrage atenția potențialilor consumatori și a crea engagement este să vorbești despre ceea ce-i preocupă pe ei în acel moment. Vin Sărbătorile? Gândește postări adaptate, de sezon. S-a întâmplat ceva notabil, a făcut cineva vreo declarație sau un gest care-a devenit subiect de știri? Poți să-ți aduci contribuția la conversația generală, mai ales dacă subiectul este unul amuzant sau invită la o analiză mai amănunțită, cum a fost cazul fabricii ilegale de elicoptere din Moldova, respectiv epopeea Viscri 32.

Totuși, păstrează comunicarea în limitele bunului-simț și evită să te folosești de subiecte care iau în derâdere categorii defavorizate ale populației sau întâmplări traumatizante și care au o încărcătură emoțională puternică. 

Sursă: Unsplash/David Travis

7. Postează la momentul potrivit pentru afacerea ta

Unii specialiști susțin vehement că momentele cele mai potrivite pentru a posta sunt în mijlocul săptămânii, dimineața devreme și seara târziu. Ba, alții s-ar jura că vineri și sâmbătă lumea e mai relaxată și mai dispusă să-ți acorde atenție și să interacționeze. Iar adevărul e că…depinde. Depinde de domeniul tău de activitate, depinde de tipul de conținut și platforma pe care-l postezi și depinde de ce-ți dorești să obții – reach sau engagement. 

În principiu, dacă ai de trimis un comunicat de presă, trimite-l în mijlocul săptămânii, în prima parte a zilei. Dacă ai de transmis o informație de specialitate sau care prezintă o noutate și te interesează mai degrabă reach-ul, posteaz-o în timpul săptămânii. Dar alege momentele de dinainte sau după programul de lucru al majorității cititorilor. Iar conținutul mai lejer este perfect pentru weekend și-ți poate aduce un engagement bun. Articolele și newsletterele de și cu poveste sunt, și ele, numai bune pentru diminețile de weekend, pentru a fi savurate pe îndelete.

8. Dar…testează, măsoară, reinventează

Sugestiile de mai sus îți pot oferi o idee și o direcție generală, pentru a te pune în mișcare. Totuși, cel mai indicat ar fi ca, în mod periodic, să întreprinzi propriile experimente și să te folosești de statisticile obținute pentru a-ți crea o rutină pentru următoarele câteva luni.

După ce brandul tău va deveni mai bine cunoscut, audiența va ști când să se aștepte la conținut fresh de la tine. Însă nu deveni prea confortabil, ci acordă atenție și contextului. Comportamentul utilizatorilor online s-a schimbat complet în starea de urgență, de exemplu, și va fluctua în continuare.

9. Găsește multiple utilizări pentru materialele create, pentru a-ți valorifica efortul

Dacă ai scris un articol complex pentru blog sau ai creat o campanie utilă pe LinkedIn, laudă-te cu munca ta pe multiple platforme. Transpune textele scrise în diferite tipuri de conținut vizual, de la infografice la citate extrase. Apoi, distribuie-le și sub forma aceasta, cu proxima ocazie.

Astfel, ai ocazia de a ajunge și la cei care nu ți-au văzut articolul de prima dată, dar vor să-l citească, sau la cei interesați de subiectul campaniei, dar care sunt atrași mai degrabă de un content frumos împachetat. 

Dacă vrei să vezi câte posibilități există, neobositul Gary Vaynerchuk a pregătit un material în care explică, pas cu pas, cum să creezi 64 de postări diferite într-o singură zi, pornind de la conținutul pe care-l ai deja. Cartea se poate descărca de pe pagina lui, aici.

Sursă: Gary Vaynerchuk/LinkedIn

10. Eficientizează procesul și programează conținutul pe care vrei să-l postezi

După ce ți-ai făcut calendarul editorial și știi exact ce vrei să distribui în următoarea săptămână, de exemplu, programează postările pentru a nu uita de ele. Poți să faci acest lucru apelând chiar și la o aplicație dedicată pentru managementul și automatizarea postărilor pe social media, precum Buffer sau Hootsuite

Cu puțină organizare în acest sens, poți să reduci considerabil timpul petrecut pe rețelele sociale. Dar ai grijă să revii la postările programate și să le păstrezi pentru o altă dată, dacă ele nu mai sunt adecvate contextului. N-ar fi indicat să le propui followerilor cele mai bune localuri pentru a-ți petrece sâmbătă seara, dacă tocmai s-a decretat o stare de urgență…

Comportamentul utilizatorilor și dimensiunile postărilor

Crearea de postări adaptate pentru diverse rețele sociale nu e lipsită de controverse și semne de întrebare. Unul dintre principalele aspecte aduse în discuție este dimensiunea acestora.

Texte în doze mici, de mare angajament…

După cum era deja de așteptat, postările mai scurte le aduc brandurilor mai mult engagement. Acest lucru poate fi pus, parțial, pe seama preferințelor utilizatorilor, care au atâtea opțiuni, încât trec repede de la o postare la alta, fără a zăbovi să citească texte de mari dimensiuni. Și nu e vorba doar de capacitatea de concentrare, deși se știe că boom-ul de informație din jurul nostru are un impact negativ, în acest sens.

Însă majoritatea celor activi pe rețelele sociale le accesează de pe mobil. Astfel că, pentru mulți useri poate fi obositor să citească mult conținut scris pe un ecran de dimensiuni reduse. Și, pentru a nu fi scoși din ecranul principal, followerii aleg să nu dea click pe opțiunea „See more” sau pe linkurile inserate într-o postare.

Algoritmii acestor rețele încurajează, de asemenea, fluiditatea informației și scot în evidență postările care nu redirecționează atenția userilor. Conform celor mai recente statistici, un text de până la 140 de caractere este de preferat pe aceste platforme online. Și când ne gândim cât de restrictivă părea limita de 140 de caractere până nu foarte demult, când Twitter o introducea pe platformă…

Postări adaptate infographic
Sursă: sutherlandweston.com/Heropost

… sau texte generoase pentru comunități strâns unite?

Textele de scurte dimensiuni vin, de regulă, doar în completarea unei poze sau a unui clip. Prin urmare, dacă o imagine e mai grăitoare decât 1000 de cuvinte, nu mai e nevoie de prea multe cuvinte. Și cum conținutul vizual este un magnet de reach și engagement în social media – atrâgând cu 650% mai mult engagement decât alte tipuri de content – nu e de mirare că statistica ne arată că textele scurte ar fi soluția. De fapt, imaginile înclină puternic balanța engagementului și perturbă aceste rezultate.

Nu puține dintre businessurile care au reușit să strângă o comunitate fidelă în jurul lor aleg să se întindă mai mult „la vorbă” decât ar fi indicat. Poate că nu atrag atâtea aprecieri precum 9GAG, de exemplu, dar au o nișă clară și devin love brands tocmai pentru că le oferă cititorilor mai multă autenticitate, o doză de vulnerabilitate sau povești în care să se regăsească.

Un exemplu bun în acest sens ar fi conținutul variat oferit de echipa DoR. Aceasta n-a sacrificat calitatea pentru a se plia pe un format mai scurt, standard. Și totuși, publicația nu duce lipsă de followeri fideli sau chiar ambasadori, care îi ajută să reunească o comunitate de 4500 de abonați până în 15 noiembrie.

Ce alte exemple similare mai cunoști în acest sens? Ne-ar plăcea să aflăm și de la tine despre alte branduri care-ar merita puse „la avizier”. De aceea, te rugăm să ni le împărtășești în secțiunea de comentarii.

Vizibilitatea are un preț

Realitatea e că aceste rețele ne oferă doar o platformă gratuită, pe care să existăm și să creăm conținut. Însă, bunăvoința algoritmilor și vizibilitatea pe aceste rețele nu sunt gratuite până la capăt. Chiar dacă respectăm toate regulile jocului, accesul la mase se câștigă investind în reclame.

Totuși, comportamentul unui public atât de numeros precum cel prezent pe rețelele sociale nu este chiar așa de ușor de măsurat și etichetat. Mereu există și o altă versiune a poveștii.

În orice caz, nu ducem lipsă de postări adaptate, pentru toate gusturile

Dacă și din strategia ta de conținut fac parte bloggingul, realizarea de newslettere sau de podcasturi, iată care ar fi parametrii indicați pentru acestea.

Sursă: Hootsuite/SumAll

„Personalitatea” brandului și domeniul acestuia

Fiecare articol din seria Contentometru include și o secțiune practică. În cadrul acesteia, vedem cum s-ar aplica principiile expuse mai sus, în măsuri concrete, în funcție de domeniul de activitate al unui business.

Cele 3 afaceri fictive pe care le-am ales pentru „practică” sunt:

  1. Un magazin online cu produse de make-up și îngrijire;
  2. Un bistro cu un meniu contemporan;
  3. O firmă care oferă cursuri de limbi străine pentru adulți.

Cum să creezi postări adaptate pentru zona de beauty

Pentru a avea succes în social media, o companie din acest sector ar trebui să se bazeze puternic pe aspectul vizual. Așadar, ar avea cel mai mult de beneficiat din prezența ei pe Instagram, Facebook sau TikTok.

Deloc surprinzător, postările din acest domeniu obțin un engagement de-a dreptul spectaculos, comparativ cu alte arii. Imaginile, tutorialele, colaborările cu micro și macro-influenceri sau întrebările adresate comunității, toate sunt croite să aibă succes. Atât comportamentul userilor, despre care vorbeam mai sus, cât și algoritmii rețelelor sociale favorizează puternic acest tip de conținut.

Câteva companii duc joaca de-a social media la un alt nivel. Cult Beauty, Fenty, Honest Beauty, dar și brandurile autohtone Gerovital sau Cupio, creează postări adaptate care îmbină diverse elemente:

  • storytelling-ul și valorile brandului sunt adesea inserate în postările pentru Facebook;
  • feedbackul cerut comunității și schimbul de impresii sunt rețete sigure pentru crearea de engagement pe Instagram sau Twitter;
  • tutorialele și imaginile glamourous sunt perfecte pentru a le vinde consumatorilor un ideal la care să aspire și sunt mai mult decât bine primite pe toate platformele.
Sursă: Instagram/Fenty

Cum creezi postări adaptate pentru un bistro

Conceptul de „food porn” este strâns legat de succesul fenomenal al Instagram și nu va dispărea prea curând. Câtă vreme un local reușește să creeze un meniu aparte, care să dea bine în poze, jumătate din bătălie e deja câștigată. Desigur, aceasta poate să fie o sabie cu două tăișuri, atunci când devine o tendință ca micro-influencerii să pretindă servicii gratuite pentru expunerea nesolicitată oferită brandului.

Pe Instagram, postările cu diverse preparate vor avea succes, câtă vreme sunt bine realizate. Aici, textul este oarecum secundar. Pentru un astfel de business, ar fi o idee bună să cooptezi un fotograf profesionist, care să reușească să transmită până și mirosul apetisant al mâncărurilor prin lentila aparatului. Nici decorul nu e de neglijat, întrucât ar trebui să te diferențieze de concurență.

Sursă: Pexels/Ideas Diarias

Pe Facebook vor prinde atât imaginile, cât și postările despre sursa de proveniență a hranei pe care o prepari și despre valorile brandului tău. Aici e locul perfect să explici „de ce-ul” afacerii tale, pentru a nu fi doar un alt bistro. De asemenea, schimbă din când în când perspectiva și arată cum se văd lucrurile de partea clienților. Postează despre review-urile pozitive lăsate de aceștia și despre experiența lor când îți trec pragul sau comandă de la tine.

Nu uita nici să actualizezi, de fiecare dată când e cazul, informațiile de pe social media. Pentru a nu dezamăgi potențialii clienți, harta, programul de desfășurare sau detaliile despre programul de livrări sunt esențiale.

Cum să creezi postări adaptate pentru o firmă care oferă cursuri de limbi străine

Într-un astfel de domeniu, e vital ca brandul tău să ofere valoare și mici frânturi de informație tuturor celor interesați. Cursurile presupun o investiție considerabilă de timp și bani din partea cursantului, pentru un rezultat care nu poate fi imediat cuantificat. Așadar, înainte de toate, trebuie să transmiți și să inspiri încredere.

Creează postări adaptate, astfel:

  • pe Facebook, postează texte însoțite de imagini, cu explicații scurte și memorabile pentru un anumit concept. Așa vei ilustra cât de bine poți să ghidezi procesul de învățare al cuiva;
  • pe LinkedIn, vorbește despre ce te recomandă să le predai altora aceste noțiuni și despre propriile experiențe de formare;
  • dacă alegi să creezi clipuri pentru a arăta cum s-ar desfășura un curs, distribuie-le pe multiple platforme, de la YouTube la IGTV. Dacă te simți confortabil să creezi genul acesta de conținut, ai putea chiar să vinzi un curs complet pe una dintre platformele de învățare open source;
  • oferă un ebook gratuit cu primele 10 teme de discuție de la cursuri, pentru a-i încuraja pe cei interesați să înceapă de undeva. Apoi, le va părea rău să se oprească doar acolo.
  • în acest domeniu, review-urile sunt esențiale, așa că nu uita să le ceri cu fiecare ocazie.

Bineînțeles, Babbel, Duolingo sau Busuu s-au afirmat deja pe piață și nu pleacă nicăieri. Fie că oferi cursuri online sau offline, urmărește aceste branduri pe social media și inspiră-te din abordarea lor, chiar dacă nu ai același buget. Dar nu uita să scoți mereu în evidență caracterul unic al brandului tău. Până la urmă, învățarea este strâns legată de latura interpersonală.

Organizarea e cheia

Acestea sunt câteva dintre strategiile pe care ai putea să le pui în aplicare în perioada imediat următoare. Eventual, descarcă un template de calendar pentru conținutul de pe social media, precum cele disponibile pe Hubspot, pentru a avea mereu o perspectivă de ansamblu.

Creează postări adaptate pentru fiecare rețea pe care este prezent brandul tău și urmărește reacția followerilor. Important e să începi de undeva. Mai apoi, vei avea timp să ajustezi și să adaugi elementele potrivite pe parcurs. Succes! 🙂

__________

Înainte să pleci, dacă vrei să consulți câteva resurse suplimentare:

Articole
Cărți
  • Everybody Writes – Ann Handley
  • Content Inc. – Joe Pulizzi

__________

Acest material face parte din Contentometru – o serie de strategii de conținut care au potențialul de a pune afacerile în mișcare. În cadrul acesteia, punem sub lupă 8 puncte nevralgice în materie de conținut, care pot face diferența în durata de viață a unui business.

Așadar, în fiecare joi vom publica un nou material, care sperăm să-ți fie de folos, mai ales dacă lucrezi la dezvoltarea unei afaceri online!

Dacă ai ratat primele două articole din Contentometru, le găsești aici:

La final, un mic disclaimer

Soluțiile propuse de noi sunt gândite la un nivel cât mai general pentru a putea avea aplicabilitate cât mai largă. Este important să-ți analizezi foarte bine brandul, publicul, punctul în care te afli cu dezvoltarea afacerii tale sau strategia de viitor pentru a găsi o abordare cât mai potrivită pentru tine. Dar nu ezita să ne lași întrebări în comentarii și vom încerca să-ți oferim un sfat cât mai aplicat!

__________

Imaginea de copertă: Unsplash/Brooke Lark
Alina Opris
Cred în puterea cuvintelor de a clădi punți între minți și suflete, dar și în forța lor distructivă, deopotrivă. O prefer și o aleg (mai mereu) pe cea dintâi. În zilele cu mult soare deasupra Timișoarei, îmi iau inima-n dinți și mă duelez cu scrisul și peallie.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *