De ce sunt bărbații marketing gurus, iar femeile „doar” lideri în marketing?lectură de 7 minute 1

Marketing Gurus

Hai să facem un experiment!

Numește, te rog, primii 5 lideri din domeniul marketingului care-ți trec prin minte și pe care-i percepi drept marketing gurus. Adică liderii din domeniu care sunt cei mai cunoscuți, influenți și apreciați la nivel internațional. Câți dintre aceștia sunt bărbați? Dar femei?

Dacă printre răspunsurile tale nu se regăsește nicio prezență de sex feminin, nu ești singurul. Ca femeie și, totodată, feministă în convingeri, trebuie să recunosc că și lista mea creată pe loc ar cuprinde personalități precum Martin Lindstrom, Guy Kawasaki, Seth Godin, Gary Vaynerchuk sau Neil Patel.

Asta nu se-ntâmplă neapărat pentru că rezonez cel mai mult cu teoriile lor, cu privire la marketing sau cu principiile lor de business, în general. Ci pentru că aceste nume se află pe buzele tuturor. Influența acestor marketing gurus ține și de greutatea acordată cuvintelor lor, dar este reflectată și în cifrele urmăritorilor de pe canalele lor de social media. Așadar, nu e de mirare că orice carte publicată de acești lideri în marketing devine imediat un bestseller internațional.

Marketing speech

Câte cărți de marketing scrise de femei ți-au atras atenția în ultima vreme?

Dacă e să ne gândim la câteva cărți la fel de populare scrise de femei care ocupă poziții de leadership în domeniu, situația devine ceva mai dificilă. La o căutare mai atentă a materialelor publicate de acestea, n-ai cum să nu observi o disparitate… De regulă, cărțile scrise de femei nu se bucură de același nivel de promovare din partea editurilor sau a mass-mediei.

Totuși, Ann Handley, Mari Smith, Laura Ries sunt doar câteva dintre personalitățile care au un cuvânt important de spus în marketing, atât ca practicieni, cât și ca autori de cărți de specialitate. Deși aceste nume sunt binecunoscute în industrie și reprezintă o sursă de inspirație pentru alți practicieni, prea puține personalități de sex feminin sunt incluse în topurile celor mai influenți profesioniști din domeniul marketingului, de la nivel global.

Totuși, în prezent, marketingul este dominat numeric de către femei

Femeile ocupă între 60% și 70% din posturile din această industrie, conform studiilor din ultimii ani, printre care se află și cercetarea desfășurată de Alianța pentru Marketing Multicultural și Inclusiv.

La nivelul României, situația este una similară. Potrivit raportului realizat în 2015 de către Ernst & Young, femeile reprezentau 65% din numărul angajaților din sectorul de marketing. De fapt, conform Anuarului Directorilor de Marketing din România, publicat în 2019 de către Biz Agency, femeile ocupă aproximativ 75% din posturile de conducere, în departamentele de marketing din România.

Așadar, personalul de sex feminin e mai prezent ca niciodată în această industrie. În același timp, studiile de specialitate semnalează o inegalitate de gen, atât în privința remunerării, cât și a ocupării pozițiilor de top management.

Sondaje precum cel realizat de Axonn Media indică faptul că bărbații au încă întâietate la posturile de top management din cadrul marilor agenții de marketing și publicitate. În schimb, femeile dețin mai ales roluri de middle management, deși au o superioritate numerică.

Însă, așa cum se semnalează și în publicația Forbes, aceste diferențe se micșorează de la an la an, pe măsură ce dialogurile din societate schimbă regulile jocului.

Cum se explică diferența de influență?

Explicațiile pentru acest fenomen sunt strâns legate de împărțirea rolurilor în societate, așa cum a arătat aceasta în urmă cu câteva decenii. În privința accesului la o educație superioară și a ocupării forței de muncă, balanța înclina decisiv în favoarea bărbaților. Iar această realitate s-a oglindit, implicit, în structura ierarhică a companiilor.

Până în anii `90, spre exemplu, agențiile de marketing și publicitate aveau, cu precădere, un personal de sex masculin. Așa cum se întâmpla într-o astfel de cultură organizațională, cei din sistem cooptau, la rândul lor, angajați care să li se asemene, ca identitate sau convingeri personale. Chiar dacă femeile au reușit, treptat-treptat, să-și croiască drum în această industrie, ele ocupau locurile de la baza ierarhiei, întrucât bărbații erau percepuți drept lideri în detrimentul lor.

Așadar, pentru un timp îndelungat, lipsa de diversitate de la nivelul agențiilor a dat tonul în materie de comunicare. Aceasta s-a reflectat și în campaniile de promovare ale vremii, care au ajuns să fie înrădăcinate în cultura noastră.

Cine nu-și aduce aminte de reclamele captivante care-l înfățișau pe Marlboro Man într-o aură de legendă? Dar de reclamele care portretizau femeile într-un mod cel puțin superficial, dacă nu de-a dreptul sexist? Deși aceste metehne ale trecutului nu au dispărut, lucrurile sunt în schimbare. Așa cum ne-a demonstrat și brandul Budweiser, spre exemplu, când și-a refăcut propriile reclame pentru a-și spăla păcatele anterioare.

Campanie marketing - Budwiser
Reclamă refăcută de către VaynerMedia, în 2019, pentru Budwiser. Sursa foto: TheDrum

O pledoarie pentru dialog

Cele câteva exemple nu invalidează relevanța unei perspective în raport cu alta. Dimpotrivă, acestea sunt în egală măsură necesare, pentru a avea o viziune mai complexă asupra situațiilor pe care le comunicăm și pentru a nu desconsidera anumite categorii de public.

Dacă e să învățăm ceva din trecut, este să punem accent pe diversitate. Din întâlnirea mai multor minți luminate, cu diferite experiențe de viață, rezultă de obicei cele mai utile produse și cele mai bune campanii.

Rămâne de văzut care va fi evoluția industriei și dacă prezențele feminine care aduc un alt suflu și cresc miza în marketing se vor bucura de același nivel de notorietate și în afara industriei. Sau dacă la unele dintre cele mai titrate conferințe internaționale din domeniu, care au omis până acum acest aspect, va exista o paritate de gen în privința speakerilor invitați.

Pentru că, în cele din urmă, avem mereu de învățat atunci când încercăm să înțelegem și alte puncte de vedere, care vin dintr-o sumă de experiențe profesionale și personale complet diferite de ale noastre.

_______________

Dacă ai încercat acel mic experiment de la începutul articolului și ai ajuns la o listă de 5 marketing gurus, ne-am bucura să aflăm răspunsurile tale. De asemenea, dacă ai în minte nume interesante din acest domeniu, care merită cunoscute, recomandările sunt mereu binevenite!

În plus, la secțiunea Inspirație a acestei pagini, vei găsi câteva review-uri ale unor cărți scrise de câteva dintre personalitățile amintite în acest articol.

_______________

Sursa foto: 1) Unsplash/Brooke Lark; 2) Unsplash/Miguel Henriques; 3) Giphy; 4) TheDrum; 5) Giphy.
Alina Opris
Cred în puterea cuvintelor de a clădi punți între minți și suflete, dar și în forța lor distructivă, deopotrivă. O prefer și o aleg (mai mereu) pe cea dintâi. În zilele cu mult soare deasupra Timișoarei, îmi iau inima-n dinți și mă duelez cu scrisul și peallie.ro.

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *