Podfest: Un podcast de succes are un scop bine definit și conținut valoroslectură de 12 minute 1

Podcast

Organizată de Evensys, Podfest este prima conferință dedicată fenomenului podcast din România. Este și primul eveniment după lockdown la care Doza de Comunicare a participat direct din sală, în calitate de partener media. Cu toate măsurile de siguranță și distanțare respectate, am asistat la prezentările a 20 de speakeri care, pe parcursul a 9 ore, au oferit informații valoroase și relevante despre industria locală de podcasting. În rândurile care urmează, te invităm să afli cifre, tips & tricks și povești de succes. 

Cum arată piața de podcasting din România. Care este profilul consumatorului de podcasturi autohtone

Dacă în ianuarie 2019, existau în România doar puțin peste 50 de podcasturi, Alex Ciucă, Superior Media, spune că, în acest moment, putem vorbi de 200. Dintre acestea, 50 au apărut doar anul acesta. Mai mult, el estimează că, până la finalul acestui an, vor fi lansate peste 100 de podcasturi noi. Interesant de notat este și faptul că în jur de 30 de podcasturi au fost abandonate (nu a mai fost publicat un episod nou în ultimele 3 luni).

Cât despre cine creează aceste podcasturi, Alex spune că a identificat 3 categorii mari de producători. Anume: oamenii de comedie, cei de radio și profesioniști din comunicare sau online. Aceștia își promovează emisiunile prin canalele proprii de social media sau prin prima regie de publicitate dedicată podcasturilor – Think Digital. 

Alex e de părere că perspectivele pentru piața de podcasting sunt foarte bune, mai ales că există o comunitate entuziasmată. În plus, brandurile mari își arată deja interesul pentru a investi în producții existente sau chiar și-au lansat propriile podcasturi. Ce consideră că ar fi de ajutor pentru a propulsa și mai mult piața, ar fi un hit, care să treacă de bula comunității și să ajungă în mainstream. 

Alex Ciucă, Superior Media, live la Podfest
Alex Ciucă, Superior Media, live la Podfest

Podcast în România – primul studiu legat de evoluția de conținut audio în format digital

În cadrul Podfest am avut și o prezentare în premieră a câtorva rezultate ale primului studiu dedicat pieței de podcasting din România. Acesta a fost realizat de BRAT, la inițiativa Banca Transilvania și cu sprijinul Think Digital.

Documentul cu preview-ul făcut special pentru conferință îl poți descărca la adresa https://www.thinkdigital.net/podcast, cu menținea că întregul studiu nu este încă finalizat.

Ce date ne-au atras nouă atenția:

  • 3,2 milioane de români au spus că ascultă podcasturi (fie doar podcast audio sau vodcast – audio+video)
  • podcasturile beneficiază de un public preponderent din mediul urban, matur, educat, cu venituri peste medie
  • 58% din public ascultă podcasturi de cel mult un an
  • 18% dintre fanii genului sunt ascultători fideli (consumă podcasturi de 1-2 ori pe săptămână)
  • interesul ascultătorilor merge preponderent spre comedie și umor (53%), aceștia declarând că preferă un astfel de format pentru divertisment (49,8%), relaxare (49,2%) și educație (48,2%)
  • 8 ore și 30 de minute petrece un utilizator din mediul urban, în medie, pe lună, ascultând pocasturi
  • aproape 92% dintre consumatori urmăresc podcasturi pe YouTube, 45% pe Facebook și 31% pe Spotify, dispozitivul preferat fiind, bineînțeles, smartphone-ul (90%)
  • podcastul cu cea mai mare notorietate este Starea Nației, de Dragoș Pătraru (36,4%)
Dragoș Stanca, Think Digital, și Arina Ureche, BRAT, prezentând rezultatele primului studiu despre piața de podcasting din România
Dragoș Stanca, Think Digital, și Arina Ureche, BRAT, prezentând rezultatele primului studiu despre piața de podcasting din România

Ce presupune producția unui podcast: costuri, echipamente, echipă. La ce trebuie să fii atent

Ca și noi, cu siguranță, ai fost curios să știi ce stă în spatele unui podcast, câți oameni lucrează la unul, ce echipamente sunt necesare, dar, mai ales, cât costă toate acestea. Noi am aflat de la Marian Hurducaș, HURDUCAST & Necktie Agency, o mulțime de detalii de culise.

În primul rând, când produci un podcast trebuie să fii atent la: format, calitatea tehnică, relevanța informației, distribuție și strategie de marketing. Dacă faci un solopodcast, atunci trebuie să știi că tu ești cel care alege subiectele, face research, este host, cunoaște logistica de înregistrare, știe editare și postproducție, este bun la marketing și știe povestea canalelor de distribuție.

Dacă faci ficțiune sau o producție complexă, atunci ai nevoie de 6 sau mai multe persoane în echipă. Folosind exemplul podcastului de ficțiune Murdar, Marian a vorbit despre ce efort este depus de toți cei implicați pentru producerea fiecărui episod. Mai mult, el ne-a împărtășit că, pentru un singur episod Murdar, costurile pot ajunge și la 3000 de euro.

Tot legat de costuri, podcasturile pot fi produse cu echipamente care se încadrează într-un buget scăzut (300 de euro), sau într-un buget mediu-mare (1000 de euro).

Marian Hurducaș, HURDUCAST, despre costurile echipamentelor de podcasting
Marian Hurducaș, HURDUCAST, despre costurile echipamentelor de podcasting

Concluzia lui Marian a fost că nu e chiar așa de simplu să faci podcasting cum crede toată lumea, dar nici imposibil de realizat în niște parametri decenți. Ce e cel mai important: nu pleca la drum fără să ai un scop foarte bine definit pentru podcast.

Cum te asiguri că ai un podcast unic

Robert Katai, Bannersnack, a punctat 4 aspecte importante care te ajută să ai un podcast unic:

  • Nume distinctiv (de evitat “Podcastul lui <numele tău>”)
  • Element vizual specific (să ai un design clar, care să te diferențieze)
  • Format autentic (piața este încă în creștere, deci alege un format care să te poată scoată din mulțime)
  • Timpul (trebuie să dai timp podcastului să aibă succes)
Podcast

Tips & tricks pentru podcasturi de succes

Podfest a inclus și o serie de interviuri interesante, live sau înregistrate, cu oameni care au lansat podcasturi de succes. Din ele am putut extrage o serie de 5 sfaturi pentru a crea conținut interesant pentru consumatorii genului. 

1. În cazul podcastului interviu, este important să-ți placă oamenii și să fii cu adevărat interesat de persoana pe care o ai în față 

Andreea Roșca, The Vast and the Curious, într-un dialog cu jurnalista Cristina Stanciulescu, a punctat importanța documentării și interesului autentic față de interlocutor în podcasturile de tip interviu. Ea însăși își alege ca invitați oameni care au o istorie în spate. Mai mult, sunt persoane care au trecut prin situații complicate, care au ceva relevant de spus despre business, dar și o filosofie interesantă de viață. Apoi, își face bine temele, studiază omul și istoria acestuia. Mai mult, are grijă să genereze o conversație, nu un interogatoriu. Astfel, caută să-l asculte cu adevărat pe omul din fața sa.

A fi foarte atent la ceea ce îți răspunde persoana căreia îi iei un interviu a fost și sfatul principal al Andreei Esca. Aceasta a adăugat și cât de mult contează să fii curios, implicat, tenace și să nu te temi de penibil. Din punctul ei de vedere, cele mai interesante interviuri s-au născut atunci când și-a ascultat cu adevărat interlocutorul și a deschis subiecte pe care nici nu și le-ar fi imaginat.

2. Podcasturile de brand pot avea succes doar dacă sunt autentice și aduc valoare, nu dacă sunt reclame de 30-60 de minute

Sergiu Mircea, Banca Transilvania, spune că dacă un brand își dorește să fie relevant și alături de clienții săi, acesta trebuie să fie autentic. În plus, să fie bine-intenționat, natural pentru misiunea companiei și să genereze conținut valoros. Tocmai de aceea, și podcastul produs de Banca Transilvania a pivotat de mai multe ori până a găsit formula cea mai atragătoare pentru publicul lor.

Ce pare să funcționeze foarte bine pentru a face podcasturile de brand mai atractive este asocierea cu influenceri relevanți. Alături de companii, aceștia pot produce conținut interesant și mai ușor de digerat pentru public. Două exemple în acest sens au fost podcastul Cronicari Digitali, făcut de ZagaBrand cu susținerea Raiffeisen Bank și La bani mărunți, făcut de BCR și în care i-au cooptat și pe cei de la Republica.ro.

3. Dacă vrei să faci un podcast, “just do it”! Dar, pentru a vedea rezultate, trebuie să ai răbdare

Un moment interesant al conferinței a fost, cu siguranță, interviul luat de Alex Ciucă podcasterului străin Ginni Saraswati, The Ginni Show. Cu un entuziasm tipic american, Ginni a povestit despre piața mult mai avansată de podcasting de peste ocean. Ce am reținut de la ea a fost îndemnul de final. Anume: dacă îți dorești să faci un podcast, să te apuci pur și simplu! Mai ales că poți, pentru început, să-l înregistrezi direct pe telefon.

Trecând peste exaltarea inițială, atât Silvia Mihăilescu, ING România, cât și Robert Katai au punctat că trebuie să ai în vedere că ascultătorii și rezultatele vin în timp. Important este să livrezi conținut de calitate și să investești pe partea de promovare.

4. Conținutul unui podcast trebuie adaptat și promovat pe cât mai multe canale

Dacă credeai că a odată ce ai înregistrat și uploadat podcastul, munca ta s-a terminat, te înșeli. După cum bine a punctat Robert Katai în prezentarea sa, promovarea podcastului este crucială. Nu e suficient să dai un link, ci poți adapta și extrage bucăți dintr-un episod pentru a face reclamă podcastului. Astfel, el a dat o mulțime de exemple de câte formate de conținut se pot face din audio. Poți crea:

  • articol pe blog despre podcast (cu transcrieri sau citate interesante, informații de background)
  • videogram cu citate
  • citate vizuale
  • slides carousels (imagini) – pentru Linkedin
  • full episodes (video) 
  • IG Stories (animations) 
  • reviews de la ascultători (text + visualuri)
  • carte sau e-book (text)
  • film (video)
  • memes

Concluzia fiind simplă: dacă doar publici podcastul, nu ajunge.

5. Ultimul, dar cel mai important: conținutul este și va fi rege. 

Jurnalista Cristina Stanciulescu, ca răspuns la o întrebare a lui Cristian Manafu, gazda Podfest, a subliniat cât de vitală este calitatea conținutului. Dacă atunci când vine vorba de canalele de comunicare, lucrurile nu sunt previzibile, fiind o arie foarte dinamică, povestea va câștiga întotdeauna. Astfel, indiferent de mediu, valoarea autentică pe care o primește publicul nu va putea fi niciodată detronată de circ. Iar un produs care oferă cu adevărat această valoare, va găsi o cale să iasă la suprafață. 

Aceeași idee a transmis-o și omul de radio Vlad Craioveanu, care crede cu tărie că un produs de calitate va și atrage mereu un public de calitate.

Ne-am bucurat că am putut lua parte la Podfest, mai ales direct din sală. A fost o experiență interesantă să avem acces în culisele unui astfel de eveniment. Chiar și așa, recunoaștem, tot ne este dor de energia și networking-ul de la evenimentele live. Până atunci, te invităm să ne urmărești și miercuri pe pagina noastră de Facebook, pentru că vom fi prezente și la Visual Fest, întâlnirea creatorilor de conținut vizual din România.

În caz că nu le-ai văzut deja, îți lăsăm, mai jos, și slideurile publicate pe pagina noastră de Facebook cu highlights de la Podfest.

Citești și despre rețeaua de socializare a momentului, TikTok, aici.

Andra Iacob
Om de comunicare, modelat de fervoarea capitalei, socializez intens și scriu așezat. Cu un ochi pe tot ce înseamnă business și industria marcom, navighez hățișurile parenting-ului modern și pe www.andraiacob.ro.

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *