,,Popularitatea marketingului prin conținut e în creștere, indiferent de țară.” Andrei Călina, founder Content Chieflectură de 10 minute 0

După o binemeritată vacanță, departe de ecrane, mailuri și notificări, revenim cu seria de interviuri marca Doza de Comunicare. De această dată, l-am luat la întrebări pe Andrei Călina, content marketing specialist, founder Content Chief și community manager Content Marketing România.

Andrei, povestește-ne puțin despre tine, ca om și profesionist. Cum reușești să delimitezi viața personală de cea profesională într-un domeniu în care trebuie să fii atent la fiecare notificare din mediul online?

Wow, nu mă așteptam la așa o primă întrebare. Sincer să fiu, uneori îmi e greu să o fac și nu de puține ori am auzit “Iar ai luat laptoptul cu tine în pat?!”. Și asta doar pentru că vreau să trec prin câteva articole din Feedly…

Pe de altă parte, în ultima perioadă, am făcut progrese (sau cel puțin asta îmi place să cred) în ceea ce privește această delimitare, reușind să am zile în care efectiv mă deconectez de la tot ce înseamnă proiecte, clienți, colaboratori și notificări mai mult sau mai puțin enervante. Las laptopul pe birou, șterg praful de pe Xbox, ies să alerg, mă uit pe unde am rămas cu serialele pe Netflix și răspund doar daca îmi scrie cineva de la Google sau Content Marketing Institute. Nu mi-au scris niciodată…

Am decis să procedez așa nu doar pentru că mi se pare absolut normal să existe o delimitare, ci și pentru că ajunsesem în punctul în care eram puțin depășit de tot volumul de muncă și mi-era teamă să nu trec printr-un burnout. Și pe cuvânt că mi-e mult mai bine!

Cum ai reușit să-ți gestionezi proiectele și modul de lucru pe parcursul pandemiei? Crezi că această perioadă te-a determinat să-ți recalculezi prioritățile, să dobândești mai multă disciplină?

Pot spune că am avut un mare noroc, în sensul că nu am fost foarte afectat. Un client, dintr-un domeniu lovit puternic de pandemie, a dorit să continuăm colaborarea, într-un ritm mai redus, iar un altul a apărut la momentul ideal, practic compensând. Cu toți ceilalți am lucrat ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Pe scurt, nu a trebuit să fac foarte multe schimbări în ceea ce privește modul de lucru. 

Dar asta nu înseamnă că nu mi-a fost greu. 

Locuind într-o zonă puternic afectată de virus, în martie și aprilie nu am ieșit din casă decât să ridic cumpărăturile de la supermarket, după ce comandam online. În mai a început să fie ok, ieșeam din când în când în gradina din spatele blocului, dar tot nu scăpam de acea rutină care se instalase. Mi-am schimbat puțin programul, în așa fel încât să nu lucrez mai mult de două ore, după care luam o pauză mai lungă, în care făceam orice altceva care nu avea legatură cu vreun proiect. A funcționat relativ ok, zic eu. 

Haide să discutăm despre Content Marketing România, grupul de Facebook pe care-l administrezi, și ce resurse utile primesc cei care sunt membrii.

Înainte de a avea orice legatură cu marketingul, eu mă vedeam profesor. Și, deși mi-am dat seama că nu e pentru mine, tot a rămas acea dorință de a-i învăța și pe alții ce știu și de a shareui din cunoștiințele acumulate, în ultimii 8 ani, de când am pornit pe acest drum. 

Am pornit proiectul Content Chief, agenția mea, targetând mai mult piața internațională. Am observat cum alte branduri concurente organizează comunități pe grupuri de Facebook în care se discută doar despre content. Evident, am căutat așa ceva și în România. Cum nu exista nimic concret, am creat eu acest grup. 

De la lansare, am încercat să oferim membrilor conținut cât mai diversificat. Am avut serii de materiale pentru începători, în care am explicat anatomia unui articol sau concepte de bază, dar și materiale „culese” de pe site-uri de profil, pe care le-am organizat în Units, pentru a putea fi totul cât mai ușor de parcurs. Avem și un thread de joburi, în care cei interesați pot găsi noi oportunități de colaborare, iar de câteva luni am lansat și un newsletter săptămânal, în care recomandăm cele mai bune articole pe care le-am descoperit, specialiști din domeniu care merită urmăriți, cursuri sau cărți, dar abordăm și subiecte mai complexe, pentru cei care nu mai sunt chiar la început. 

Ne poți spune câteva cuvinte despre cum se vede acest domeniu din afara țării? Care sunt asemănările? Dar deosebirile? Cerințele sunt diferite în funcție de schimbarea granițelor?

Popularitatea marketingului prin conținut e în creștere, indiferent de țară. Multe branduri oferă materiale gratuite, pline de informații utile pentru publicul lor țintă. Deci, overall, lucrurile se fac la fel ca peste tot. 

În schimb, volumul de cuvinte și/sau expresii în engleză, altfel foarte folosite în contentul produs pentru publicul din România, este mult mai mic. E un detaliu pe care eu l-am observat, în special după ce am văzut care este nivelul de engleză al francezilor. Hint: l-aș caracteriza folosind numele unei legume folosite în general pentru a face salată. 

Scrie pentru oameni, nu pentru motoare de căutare.

Care a fost cel mai interesant proiect la care ai avut șansa să lucrezi de când ești în industrie? 

Am făcut parte din echipa care se ocupa de marketingul unei criptomonede, în 2018, când toată lumea efectiv o luase razna și proiectele de genul apăreau ca ciupercile după ploaie. Coordonam o echipă care se ocupa de ceea ce numeam hype și scopul era să facem cât mai mulți oameni să vorbească despre monedă. 

De multe ori am rămas efectiv fără cuvinte văzând cât de ușor puteau fi influențați posibilii investitori de un articol bine plasat și scris în așa fel încât să rezulte că urmează lucruri mărețe în ceea ce privește proiectul. A fost o perioadă tare frumoasă, în care am învățat multe lucruri care încă îmi sunt de folos. Inclusiv cum să disting foarte ușor un articol de tip fake news de the real deal. 

Ai avut parte de colaborări care nu mai arătau deloc așa cum îți imaginai sau doreai tu la început? Cum ai procedat? Ai pus punct sau ai încercat să redresezi situația?

Asemenea experiențe sunt inevitabile, nu? :))

Da, am avut parte și de clienți care s-au dovedit a fi un coșmar, cât și de colaboratori care mi-au dovedit că am greșit atunci cand i-am luat în echipă. 

Fiind mai optimist din fire, am încercat să văd aspectele pozitive în fiecare situație și să redresez întreaga situație. Doar că nu a mers nici așa și ajunsesem în punctul în care fiecare mesaj venit de la clientul sau colaboratorul respectiv mă făcea să îmi pierd răbdarea. În mod normal, momentele în care eu îmi pierd răbdarea sau calmul sunt mai rare decât o calificare a Echipei Naționale a României la un Campionat Mondial. Am vrut să rămână la fel de rare sau inexistente, așa că am pus capăt oricărei legături atunci când am văzut că nu există nicio cale de a continua. 

Consider că e mai important să existe armonie între colaboratori și totul să decurgă ca la carte decât să trăiești în stres constant doar pentru a mai încasa o factură.

Când ți-ai început călătoria în lumea content marketingului, ce sfaturi ai primit? Iar, cu experiența de acum, tu ce sfaturi ai oferi?

Nu-mi aduc aminte să fi primit vreun sfat anume, adresat direct mie. În schimb, am devorat orice material pe care îl întâlneam și salvam ce mi se părea că se încadrează în categoria “evergreen” pentru a reveni asupra lui când am nevoie. 

Oricui vrea să pornească pe acest drum, îi recomand să învețe cât mai mult, cel puțin în prima fază. Să folosească Feedly și să își organizeze feed-uri în care să primească conținut de la site-urile importante din domeniu. Mi se pare cel mai ușor mod de a avea tone de informație utilă într-un singur loc. Grupurile de Facebook – sau forumurile, de ce nu, deși mi se pare ca le-a apus vremea – pot fi iarăși locuri perfecte pentru începătorii care au întrebări și au nevoie de răspunsuri concrete. Pot să recomand eu unul, wink-wink.

A, și poate cel mai important aspect: să scrie pentru oameni, nu pentru motoare de căutare. Un articol bun e acela care îl face pe cititor să creadă că a fost scris special pentru el!

Ce crezi că ar trebui să învețe cineva care vrea să se apuce de content marketing? Și ce skilluri ar trebui să dobândească?

Să facă research. O căutare pe Google nu se face doar scriind keywordul și alte variații ale lui în bara de căutare. 

Să folosească tooluri. Întreg procesul de creare de conținut, inclusiv editarea, poate deveni mult mai ușor și rezultatul final mult mai ok cu ajutorul unor instrumente precum Grammarly sau Hemingway Editor. 

Să fie organizat/ă. Un calendar editorial este un must have pentru un content marketer, ca să nu mai vorbim de o strategie integrată de content marketing, cât și un mod de a organiza progresul creării de conținut. Trello este recomandarea mea în această situație. 

…și lista de skilluri poate continua, fiind necesare și câteva cunoștiințe despre SEO, funneluri de vânzări, cât și promovare a conținutului, printre altele. Dar cele trei, recomandate mai sus, pot fi suficiente pentru un începător. 

Ești într-un avion care se prăbușește pe o insulă pustie. Tu și cu câțiva pasageri supraviețuiți. Ce ai de gând să faci în continuare?

Verific dacă vreunul dintre noi are un telefon în regulă, pe care îl scoatem de pe modul avion, sperând că merge roamingul. În cazul în care e ok, chemăm ajutor, apoi mergem să căutăm o sursă de apă. Sau niște nuci de cocos. După asta, încep să am regrete că nu m-am uitat la LOST când toți prietenii mei o făceau. Probabil, aș fi știut mai mult despre ce trebuie să fac mai departe.

Pe Andrei îl poți găsi pe Linkedin sau pe grupul de Facebook Content Marketing România.

Dacă vrei să citești și alte interviuri interesante, intră aici.

Sorina Țuru
Creez universuri și stări cu ajutorul cuvintelor. Din Brașov, cu drag.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *