World of TikTok | „Nu faceți reclame, faceți TikToks!”lectură de 10 minute 1

Tik Tok Romania

Don`t make ads, make TikToks! – așa sună îndemnul celei mai noi campanii lansate de TikTok, în parteneriat cu publicația The Drum. Fenomenul TikTok a apărut, parcă, peste noapte pe piața din România. Ne-a prins rapid în mrejele lui, tocmai când mulți dintre noi începeau să cocheteze cu ideea de a boicota Facebook, pentru numeroasele lui indiscreții și neajunsuri.

Între timp, platforma despre care se credea că va avea succes doar în rândul adolescenților a continuat să dărâme toate așteptările și nici vorbă să se oprească prea curând. De fapt, în prezent, TikTok are peste 2 miliarde de utilizatori la nivel global și 4,1 milioane de utlizatori activi lunari în România, depășind chiar Instagram la acest capitol.

Tocmai de aceea, Laura Pîrlog – managing partner Creative Energy Corner – a ales să continue apreciata serie de evenimente organizate sub conceptul World of Instagram cu una specială, dedicată acestui fenomen: World of TikTok. Primul interviu din cadrul acestei serii i-a avut ca invitați pe Laura Savu (Global Community Manager Tik Tok România) și Mih Lovin (Managing Partner Squad Influencer & L2 Digital).

Una dintre temele care apare mereu în discuție atunci când vine vorba de TikTok este reticența anumitor segmente ale populației sau chiar a unor branduri cu privire la platformă, în ciuda evoluției spectaculoase a acesteia. Iar explicațiile pentru acest paradox sunt, de fapt, destul de simple.

World of Tik Tok

Ce rețineri au cei care nu sunt încă activi pe TikTok?

Preconcepția 1: Această platformă este adresată mai ales adolescenților.

Această opinie este, de fapt, bazată pe niște circumstanțe reale, dar care nu se mai aplică în prezent. Pentru a se extinde la nivel global, compania chineză ByteDance a achiziționat aplicația Musical.ly și a asimilat-o în platforma TikTok, care devenise deja un fenomen în Asia. Întrucât mare parte din fanii Musical.ly erau adolescenți, practic și TikTok-ul pentru piața occidentală, așa cum l-am cunoscut noi, avea un public deosebit de tânăr.

Soluția: Platforma a fost mereu gândită pentru a coopta utilizatori de toate vârstele.

În prezent, media de vârstă de pe TikTok este în creștere, pe măsură ce calitatea conținutului se îmbunătățește, după cum a precizat și Laura Savu. Atât la nivel local, cât și la nivel global, compania se concentrează pe zona educativă și pe stimularea creativității utilizatorilor. Aceștia sunt încurajați să își găsească o nișă proprie și să vină cu un format original sau să aducă o interpretare diferită subiectelor care sunt trending pe TikTok.

Preconcepția 2: TikTok popularizează provocări teribiliste și clipuri care nu respectă anumite drepturi sau culturi.

Într-adevăr, din păcate, au fost momente când vizibilitatea rețelei a fost speculată de către cei care și-au dorit să obțină notorietate, cu orice preț. Deși niciun sistem de acest fel nu e perfect, un astfel de conținut nu este norma pentru ceea ce TikTok își dorește să reprezinte.

Soluția: Politicile platformei au fost revizuite, pentru a nu promova violența, dar și pentru a ține cont de culturile diferite ale țărilor în care platforma este utilizată.

Astfel, de exemplu, dacă pe Instagram imaginile în bikini sunt din abundență, pe TikTok acestea nu sunt acceptate. Așa cum se întâmplă și în cazul altor rețele sociale, orice clip care nu corespunde politicii poate fi raportat. În plus, creatorilor de conținut din diverse țări le sunt asignați moderatori care vorbesc acea limbă. Ei au rolul de a verifica videoclipurile postate, mai ales pe cele care au o mare vizibilitate.

Preconcepția 3: Brandurile n-au ce căuta pe TikTok.

Această obiecție este oarecum ancorată în prima preconcepție, dar este vorba de mai mult de-atât. Pentru businessurile atât de obișnuite cu Facebook sau Instagram, TikTok nu e o altă rețea pentru o altă generație, ci e vorba de un ecosistem propriu, total diferit, în cuvintele lui Mih Lovin. Iar cei care vor să-și protejeze imaginea dobândită deja au o mare rezistență la schimbare. Din păcate, aceasta devine un impediment în adoptarea unui alt mod de comunicare și relaționare cu publicul.

Soluția: Businessurile care au curajul să-și construiască o prezență pe TikTok pot obține un engagement cu totul diferit față de cel de pe alte rețele.

Aici nu e vorba doar de like-uri și comentarii, ci pe TikTok userii se transformă în ambasadori ai brandului. Ei aleg să participe la provocările lansate de companii și să creeze propriul conținut video. Iar acest lucru se-ntâmplă fără să simtă că sunt folosiți pentru o campanie sau că sunt bombardați de publicitate.

Dimpotrivă, faptul că ei aleg să creeze acel conținut îi pune într-o situație win-win. Atât ei, cât și brandul vor avea mai multă vizibilitate, apreciere și, de ce nu, beneficii materiale. Acest tip de free media este, de fapt, scopul suprem al oricărei strategii de marketing. De asemenea, ar fi o oportunitate rară pentru o mică afacere, care nu dispune de un buget considerabil.

TikTok The Drum

Ce oferă TikTok în plus față de alte rețele sociale, mai ales pentru branduri

Pe Facebook sau Instagram, algoritmul taie din elanul afacerilor, care s-au obișnuit să recurgă la reclame sponsorizate pentru a se promova. Însă, pe TikTok se schimbă regulile jocului, iar o comunitate mică poate aduce rezultate mai bune într-un termen mult mai scurt. Pe Instagram, spre exemplu, rata de engagement pentru utilizatorii care postează constant este de aproximativ 4%, iar pentru companii este de 1%. În schimb, pe TikTok engagementul pentru creatorii de conținut constanți în munca lor este de peste 15%.

Ca să nu mai spunem că, în contextul actual, în care marile branduri plănuiesc să boicoteze Facebook pentru politicile sale îndelung criticate, TikTok va fi cel mai promițător înlocuitor.

E mai bine să prinzi valul și să crești în mod organic, folosindu-te de noile funcționalități care ți se oferă, decât să te străduiești să recuperezi ulterior.

Această platformă e dovada concretă a faptului că e indicat să fii early adopter, mai ales atunci când ai ceva de promovat. Astfel vei avea ocazia să testezi totul și să-ți perfectezi campaniile, înainte ca ceilalți să înceapă măcar să-și facă prezența. Pe o piață sau o platformă aglomerată, e mai dificil să-ți găsești locul. Ba chiar, s-ar putea să fii nevoit să plătești sume considerabile pentru a-i putea ajunge din urmă pe ceilalți.

Faptul că propriul conținut, creat pentru această rețea, poate fi ulterior distribuit pe orice altă aplicație, e un mare bonus. Astfel, oricine poate să își crească comunitatea și să interconecteze rețelele pe care își împarte timpul. Cu siguranță, nu vom renunța prea curând la celelalte platforme pe care activăm, care-și au rolul lor și ne acoperă nevoi diferite. De aceea, este ideal să putem conecta locurile și comunitățile cărora le dedicăm o parte importantă din timpul nostru.

Nu în ultimul rând, pe TikTok există o nouă generație de utilizatori care nu sunt activi pe platformele pe care businessurile s-au obișnuit să se promoveze. Iar pentru a ajunge la aceștia, brandurile vor fi nevoite să se reinventeze și să renunțe la reticența lor. Pentru că, indiferent că vor sau nu, lumea se schimbă, la fel și preferințele publicului lor.

Dacă până și Armata Română are cont de TikTok, înseamnă că e cazul să cercetăm cu toții mai îndeaproape platforma pe care ne-am grăbit s-o considerăm prea puerilă.

Care sunt tendințele și direcțiile viitoare ale rețelei, pentru toți utilizatorii

  • Creatorii care aleg să participe la challenge-uri săptămânale și care mixează acest tip de conținut cu cel original, vor avea cel mai mare câștig de cauză.
  • Cei care vor avea cu adevărat succes vor fi cei care vor depăși barierele lingvistice, fie că mizează pe conținut scris, pe mișcare ori pe conținut într-o limbă de circulație internațională. Astfel, vor avea șansa ca video-urile realizate de ei să fie vizibile la nivel global.
  • Merită să investești într-o aparatură de calitate, care să livreze o imagine clară și luminoasă. Această calitate cântărește mult în algoritmul platformei și poate face diferența.
  • Filtrele și efectele disponibile încurajează din plin creativitatea, dincolo de mijloacele convenționale de film-making. Afacerile mici ar avea mult de câștigat la capitolul promovare prin astfel de soluții creative.
  • Muzica și TikTok-ul trăiesc o poveste de dragoste care nu va apune prea curând. Dimpotrivă, mai toate hiturile naționale și internaționale s-au lansat acolo cu minim două luni înainte de a ajunge să fie difuzate la radio.
  • Coregrafiile și melodiile create special pentru TikTok vor prinde în continuare și vor asigura factorul de entertainment care ne lipsește uneori atât de mult pe alte rețele.
  • Colaborările cu artiștii vor continua și-n plus, se preconizează proiecte comune, pe plan local, cu muzeele și universitățile din România.

TikTok e cea mai fresh platformă socială la ora actuală.

Aceasta e concluzia inevitabilă la care ajungem de fiecare dată când încercăm să găsim o explicație pentru succesul rețelei. Nu ne referim aici la faptul că e mai recentă decât altele, ci la tipul de conținut și la o altă abordare, care poate să schimbe căile deja bătătorite, cu care ne-am obișnuit deja de mult prea mult timp. Dar, mai ales, e vorba de comunitate.

Ca să-l cităm pe Mih Lovin, „TikTok e Twitter + entertainment”. În alte rețele am ajuns să fim toți prinși în propriul cerc de interese sau cunoștințe și să vedem doar propria felie de realitate, așa cum ni se oferă ea. Pe Twitter, în schimb, totul se petrece încă în timp real, iar conversațiile sunt acolo, pentru oricine își dorește să se informeze, să schimbe impresii și să se ancoreze în prezent și în contextul real.

Așa și pe TikTok, doar că aici găsim și entertainmentul de care, trebuie să recunoaștem, avem mai mare nevoie ca niciodată.

__________

Seria de interviuri organizate de World of TikTok va continua, așa că îți recomandăm să urmărești pagina de Facebook dedicată acesteia. În plus, la secțiunea Evenimente a paginii noastre vei găsi mereu informații la cald și recenzii ale unora dintre cele mai interesante evenimente de comunicare din România.

__________

Alina Opris
Cred în puterea cuvintelor de a clădi punți între minți și suflete, dar și în forța lor distructivă, deopotrivă. O prefer și o aleg (mai mereu) pe cea dintâi. Prefer o frază jucăușă uneia rigide, chiar dacă uneori o scriu și o rescriu până când nimic pe lumea asta nu pare să mai aibă sens. În zilele cu mult soare deasupra Timișoarei, îmi iau inima-n dinți și mă duelez cu scrisul și peallie.ro.

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *